Sponsoren

Links

FacebookYoutubeMtbFietssport_iconLeefdeurneStrava_race.

Leden login

Agenda

ma di wo do vr za zo
1
3
4
6
7
11
13
14
17
18
20
21
22
24
25
27
28
29
Welkom op de site van TC `t Verzetje Deurne.

[31-03-2019]Verslag A-groep.

Na een prachtige zonnige zaterdag, was het deze morgen even slikken. Grauw, grijs en miezerig was het bij het opstaan. Ook nog eens een uur vroeger vanwege het ingaan van de zomertijd. En dat voor de Knikkerdorp tocht, was dat het waard? Wie verzint zo’n naam? Nou, dat viel wel mee, het was een aangename route.

Nadat Toon nog twee nuttige aanwijzingen over de geplande tocht had gegeven vertrokken we met zeven personen, waaronder een dame en gastrijder Tim.  Achter ons volgde de B-groep.

Het ging naar het oosten, waar de wind vandaan kwam. En het was een stevig briesje, dus wisselden we om de paar kilometer. Nadat iedereen zo van de oostenwind geproefd had, besloten we om te gaan ‘ronddraaien’. We vormden met ons zevenen een ketting die rustig ronddraaide, zodat ieder maar heel even op kop kwam, daarna meteen plaatsmaakte voor de volgende. Achteraf werd opgemerkt dat je zo helemaal niet moe werd, waarom niet even op kop blijven? Maar dat is nu net het geheim van de smid! Dit houd je veel langer vol, dan wanneer ieder om de beurt langere tijd tegen de wind in moet beuken. En dat met toch een zeer acceptabele snelheid, waar iedereen zich goed bij voelde.

Helaas werd na ca 25 km ronddraaien dit onderbroken door een lekke band. En het had nogal wat voeten in de aarde voordat dit euvel verholpen was. Iemand had nog een CO2-patroon die niet helemaal leeg was, dus zuinig als we zijn eerst die opgebruikt. Dan een nieuwe patroon aan het ventiel. Er werd nog gevraagd: “Je hebt die toch wel dicht gedraaid?” Een antwoord kwam er niet, was ook niet meer nodig, want een seconde later wel een hoop gesis en weg was de CO2! Oei, slecht voor ons klimaat! Dan maar een volgende patroon, nu wel op de goede manier. Nu nog het achterwiel terugplaatsen, met die schijfremmen ook niet simpel. Zeker niet als een man of drie met de fiets staan te hannesen. Uiteindelijk zit het wiel. We draaien het voldaan eens rond, oei! Die band zit niet lekker, we zien een stevige bobbel. We zijn het zat en fietsen toch weg, maar dat gaat natuurlijk niet. Even verderop moeten we weer stoppen, laten wat lucht uit de band en pompen die opnieuw op. Dat ziet er beter uit.

Ondertussen waren de collega’s van de B-groep voorbij gezoefd, gelukkig hadden ze ons gestuntel niet meegekregen zodat hun hoon ons bespaard bleef. Wel moesten we iemand tegenhouden die een soort mollenklem had gevonden en die op de weg wou leggen, om een B-rijder te vangen. Een leuk idee, maar dan zit je met een saggerijniger B-rijder, toch maar niet gedaan.

We voorvoelden wat er dreigde en verzochten ieder om de koers niet knalhard voort te zetten. Zowaar lukte dat twee kilometer, daarna vlogen er toch een paar in. Maar dit werd bij de grootste boosdoener afgestraft doordat hij een jasje niet goed opgeborgen had. Het floepte uit zijn rugzak en hij vond het toch te duur om te laten liggen. Dus moest hij keren en het ophalen. Zo kon ieder weer bij zinnen komen.

In een beter tempo ging het bij Well de Maas over, en na nog een paar kilometer wind op kop hadden we de tegenwind voor vandaag gehad. Toon had ons gewaarschuwd voor een gravelpad. Dat pad doemde nu op. Gelukkig was het droog, anders is dit minder geschikt voor racers. Nu was het een vier kilometer variatie. Nadat we dit verteerd hadden kregen we serieus rugwind en mochten enkelen zich even uitleven. De B-Groep werd bijgehaald net voor we terug de Maas over gingen. Hierna ging het in een meer ontspannen tempo probleemloos terug naar Deurne. Met zo’n rugwind kan iedereen wel stoer op kop rijden, heel goed voor het zelfvertrouwen. Rond half twaalf waren terug. Ondertussen was de zon ook nog gaan schijnen. Wat wil een fietser nog meer! Heerlijk, nog een heel fietsseizoen voor de boeg.

 

Gedragscode ATB Gedragscode Race